sunnuntai 6. toukokuuta 2012

5 päivää Maltalla!

Minä päätin lähteä viettämään vappua Maltalle! Menin sinne viime lauantaina ja tulin pois seuraavana torstaina. Täältä on melko helppoa mennä Maltalle, koska Ryan air lentää sinne suoraan täältä. Lennot olivat yhteensä noin 170€. Olisin varmaan saanut halvemmallakin, jos olisin ollut tarpeeksi ajoissa, mutta yleensäkään lennot Maltalle eivät ole mitään halvimpia.

Matka Maltalle alkoi aikaisella 3.20 -herätyksellä, koska lento lähti jo 06.00. Metrothan eivät Madridissa noin aikaisin liikennöi, joten jouduin ottamaan lentokenttätaksin, mutta onneksi se oli kuitenkin hieman halvempi kuin normaali taksi. Reilun kahden tunnin lentomatkalla sai hyvin nukuttua, kun laittoi korvatulpat korviin ja silmälaput päähän. Kun heräsin, oltiinkin jo Välimeren päällä. Tuntui kyllä ihan ihmeelliseltä nähdä pitkästä aikaa merta!

Maltan lentokentällä on hyvin vaikea eksyä sen pienuuden takia, joten ei kestänyt kauaa, kun löysin jo Sarin sieltä minua odottamasta hienon Tervetulloo -kyltin kanssa. Siitä sitten hurautettiin bussilla läpi monien kaupunkien kohti Saint Julian'sia, Sarin kotikaupunkia. Malta on kuitenkin niin pieni, että kun siellä bussilla liikkuu, ei oikein edes tajua, milloin kaupungit vaihtuvat.

Näkymä rantakadulta

Ensimmäinen päivä Maltalla meni paikkoihin tutustuessa, vähän shoppaillessa, syöden ihanassa Cafe Jubileessa ja rannalla istuskellen. Ensimmäisen päivän jälkeen Malta vaikutti minusta juuri perinteiseltä Välimeren lomakohteelta, mutta seuraavina päivinä Malta näytti myös toisenlaisia puoliaan.

Cafe Jubilee

Oli pakko mennä mereen!

Sunnuntaina oli aika Boat Partyjen, joiden idea oli, että laiva lähtee satamasta klo 10.00, seilataan kohti Cominon saarta, uidaan Blue Lagoonissa ja sitten vielä Gozon saarelle. No, maltalaiseen tyyliin me lähdimme liikkeelle vasta noin tunnin myöhässä sovitusta ajasta, aikamoisen merenkäynnin saattelemana ja laiva täynnä innokkaita Erasmus-opiskelijoita. Ja koska aikaa oli mennyt kaikkiin alkusähläyksiin ihan liikaa, vierailimmekin vain Cominolla. Se ei kuitenkaan minua haitannut, koska Comino oli aivan upea kokemus, varsinkin kun olin jo kerinnyt hieman kyllästyä tähän suurkaupunkiasumiseen. Cominolla on ihana Blue Lagoon, jossa on turkoosia vettä ja hiekkapohja. Laivamme pysähtyi Cominolle useiksi tunneiksi, joten pääsimme uimaan ja ihailemaan upeita maisemia, joissa parasta oli korkeat, karun kasvillisuuden peittämät kalliot. Merivesi oli kyllä todella kylmää, mutta olihan siellä uitava. Uinnin jälkeen ruokailimme laivalla ja palatessamme takaisin Maltan saarelle bileet boatissa vain kiihtyivät. Yllättäen espanjalaiset olivat niitä, jotka keksivät, että on hirmu hauskaa juosta laivaa puolelta toiselle keinumisen mukana. Merenkäynti oli nimittäin melkoista vielä tulomatkallakin!

Tällä me seilattiin!
Laiva parkissa Cominolla
Blue Lagoon
Bileet takakannella!

Maanantaina seuraksemme saapui Kaisa! Maltallahan metroja ei ole, joten taas köröteltiin bussilla lentokentälle Kaisaa vastaan noin tunnin matka. Oli kyllä kiva nähdä Kaisaa pitkästä aikaa ja kuulla vähän Jyväskylän kuulumisia! Paluumatkamme bussilla takaisin Saint Julian's:iin olikin vähän hitaampi, kun keskellä autokaistaa oli kuorma-auton korjaustyöt kesken ja jouduimmekin vaihtamaan bussia, koska kuorma-auto oli tukkinut koko tien ja olisimme voineet joutua odottamaan kyseisessä bussissa vielä vaikka kuinka kauan. Tälläinen taitaa olla aika normaalia Maltalla!

Vappuaattona oli juhlat yliopiston asuntolalla, jossa suomenruotsalaiset olivat valmistaneet simaa litratolkulla. Tämä sima ei kyllä maistunut miltään muulta kuin huonolta oluelta, joten ei sitä kovin paljoa tullut juotua. Hollantilaiset juhlivat samaan aikaan Queen's Dayta, joten meidän vappumme ei suomalaisesta, suomenruotsalaisesta ja ruotsalaisesta vaihvistuksesta huolimatta ollut ainoa illan teema. Suomalaisella musiikilla saatiin kyllä aika hyvä vappufiilis päälle ja serpentiinit kaulassa tuntui melkein kuin olisi ollut Suomessa. Ennen puolta yötä suunnattiin sitten minibusseilla Maltan ainoalle baarikadulle Pacevilleen. Siellä sitten oli helppo kulkea baarista toiseen, koska mitään narikoita tai pääsymaksuja ei ollut eikä henkkareitakaan kyselty. Maltalla tosiaan on kiellettyä polttaa tupakkaa baareissa, mutta jostain syystä tätä kieltoa ei siellä oikein noudateta. Tässä maassa näyttää kyllä olevan omat säännöt vähän kaikelle!

Vappujuhlat
Vapputytöt

Vappupäivän tärkeä kohokohta oli ihana vappupiknik ja ensimmäistä kertaa elämässäni meren rannalla! St. Julian's:sta löytyi kivat rantakiveiköt, johon saatiin mukavasti piknik pystyyn. Perunasalaatin, patongin, juustojen, viinirypäleiden, mansikoiden, kuohuviinin, siman ja Fazerin konvehtien avulla tuo piknik tuntui aika suomalaiselta. Meidän sima ei ollut ihan vielä päässyt huippuunsa, mutta kyllä se paremmalta maistui kuin huono olut! Uimaankin yritettiin, mutta rantakiveiköt olivat niin karuja ja jyrkkiä, että ei siitä oikein tullut mitään. Uimaan oli kuitenkin pakko päästä, joten piknikin jälkeen lähdettiin toiselle puolelle Maltaa, Golden Baylle, jossa oli mukava uida ilta-auringossa.

Piknik
Maisemia piknikiltä
Golden Bay
Keskiviikkopäivä oli eniten täynnä kulttuuria. Vierailimme Mdinassa ja Valletassa, joka on Maltan pääkaupunki. Mdina on pieni, muurien ympäröimä vanhakaupunki, jonka kulkee melko nopeasti läpi. Sieltä on hienot näköalat yli pienempien kylien merelle saakka.

Tältä näyttää, kun katsoo Mdinasta yli Maltan.

Mdinan pienten katujen jälkeen lähdimme Vallettaan, jossa on jo suuremman kaupungin tunnelmaa, mutta josta silti huokuu vanhan ajan tunnelma. Valletassa vierailimme myös paikallisessa kirkossa, joka oli huomattavasti enemmän täynnä kaikenlaista krääsää, kuin kirkot Espanjassa.

Alttari
Tällaisia kirkonpenkkejä en ole kyllä ennen nähnyt.

Keskiviikon, eli viimeisen päivän kruunasi herkullinen illallinen U Bistrossa rannan tuntumassa. Bruschetat, raikas kanasalaatti ja suklaaherkku hyvässä seurassa oli jotain sellaista, että Maltaa kyllä jäi vähän ikävä!